Er breekt brand uit in het magazijn van je supermarkt. Dan zijn je medewerkers natuurlijk je eerste prioriteit, net als het bellen van de brandweer. En dan… sta je daar. Wat moet er allemaal gebeuren? En waar begin je? Het overkwam Arnold de Boer, franchisenemer van Albert Heijn Dedemsvaart. Hij belde met Keijzer & Van der Lugt, die hem alle zorgen uit handen namen.
Schade-expert Leslie Keijzer stapte meteen in zijn auto en was snel ter plaatse. “Gelukkig waren alle medewerkers in orde en was het vuur snel onder controle”, vertelt hij. “Maar de winkel moest meteen dicht, omdat alles onder een laag roet bedekt was. De producten waren onbruikbaar en niet meer geschikt voor verkoop. Het opruimen en reinigen zou wel even gaan duren: een enorme schadepost dus. Daarom doen we er altijd alles aan om zaken zo snel mogelijk te regelen. We hebben een gedetailleerd draaiboek klaarliggen, zodat een winkel snel weer open kan.”
Achter de schermen alles geregeld
“Bij een dergelijke grote calamiteit begeleiden wij de ondernemer op alle vlakken”, gaat Leslie Keijzer verder. “We weten wat er allemaal moet gebeuren en regelen alles rond het oplossen van de schade én de kosten die hiermee zijn gemoeid. Zo kan de ondernemer zich focussen op zijn medewerkers, klanten en toeleveranciers. We regelen bijvoorbeeld het controleren van de inventaris: kan die – deels – terug naar het hoofdmagazijn, worden opgekocht of vernietigd? We hebben op de achtergrond de regie in handen van alles wat er rondom het herstel van de schade moet gebeuren. Ook onderhandelen we met een expert namens de verzekeraar en uiteraard zorgen we dat het bedrag dat nodig is voor het herstel, snel op tafel komt. Bijvoorbeeld in de vorm van een voorschot op de schadepenningen. Volledig ontzorgen, dat is onze rol. Zo zorgen we voor rust en controle.”
Kosten meeverzekerd op de polis
Binnen vier tot zes weken is meestal alles geregeld. In dit geval werd de supermarkt in Dedemsvaart gereinigd en meteen verbouwd. Leslie Keijzer: “De winkel kon binnen korte tijd weer open. We denken altijd mee hoe we een winkel beter kunnen achterlaten dan de oorspronkelijke situatie, zonder dat het veel extra geld kost. Wat overigens goed is om te weten, is dat onze kosten zijn meeverzekerd op de polis en dat we onafhankelijk zijn. We werken niet voor verzekeraars, maar zijn er voor jou als ondernemer. We kijken naar jouw polisdekking en waar je recht op hebt, en we regelen dat. Zonder dat jij je er druk om hoeft te maken.”
“Leslie wist precies welke partijen hij moest benaderen
om alles snel op te lossen”
Arnold de Boer, franchisenemer Albert Heijn Dedemsvaart: “Leslie Keijzer was voor ons de ideale vertegenwoordiger en tussenpersoon. Hij wist precies wat er moest gebeuren en handelde snel met andere partijen, met onze belangen in het achterhoofd. Zo heeft hij alle schade keurig en snel beoordeeld en afgehandeld: onze compleet vernieuwde winkel kon binnen vijf en een halve week alweer open.”